Alex Rosemeier

Het artistieke talent zal Rosemeier van moeders kant hebben meegekregen, immers zijn overgrootvader Herman Thepass was een niet onverdienstelijk portretschilder.
Vader Rosemeier remde waar mogelijk de artistieke ambities van zijn zoon af en om de jonge Alex te overtuigen van het onzekere bestaan als kunstenaar heeft hij advies gevraagd aan J.H. Weissenbruch. Die liet zich echter voor zijn doen lovend uit over Alex: “laat die jongen maar doorgaan, daar zit wel wat in”.

Samen met Chris van der Windt en Arend Jan van Driesten trok hij erop uit om en in de omgeving van Leiden om hun motieven te vinden.
Hij kreeg les van F.J. Jansen, A. Bayens en was bevriend met Willem Weissenbruch.

In het uitdragen van zijn artistieke visie was hij een meester, iets geduldig uitleggen lag niet in zijn aard; toch begeleidde hij Kees Mulder en Leo van den Ende.

Vrijwel zijn hele leven heeft hij op dezelfde manier gewerkt: buiten, in de natuur, snel schilderend om zo een close-up of een snapshot op het doek vast te leggen.

De grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum De Lakenhal in 1973 ter gelegenheid van zijn 85e verjaardag was een onmiskenbaar hoogtepunt in zijn artistieke loopbaan.

Uittreksel uit het boek: A.C. Rosemeier 1888 – 1992.

De Aardappelrooiers vindt u op bladzijde 60 van het boek.

93_rosemeier-noordwijkerhout.jpg
 VERKOCHT     
93_rosemeier-nieuwkoop.jpg
 Nieuwkoop   olie 
93_rosemeier-boot.jpg
 VERKOCHT   olie 
93_rosemeier-aardappelrooiers.jpg
 VERKOCHT